Sider

onsdag 25. januar 2017

Jubileumsvotter for Meldal Skolekorps


For en stund siden fikk jeg i oppdrag å lage mønster på et par jubileumsvotter for Meldal Skolekorps. Korpset feirer 60år og det er veldig hyggelig å bli spurt om å bidra på denne måten.

Nå er skissen til vottene ferdig og jeg kan begynne å strikke.  Jeg har fått med både navn, årstall, noter og instrumenter. Oppdaget tidlig at ikke alle instrumenter er like enkle å tegne på rutepapir. Trommer ser for eksempel bare ut som en sol med bare to stråler. Fløyte ble også en vanskelig oppgave å få ned på papiret. Messinginstrumentene var enklere å få til å passe på rutearket og har en fasong som er lett gjenkjennelig. Naturlig nok får ikke alle instrumenter plass på et par votter, men de instrumentene som er med får symbolisere bredden i korpset.

Jeg strikker i Ask på pinner 3mm og bruker Meldal Skolekorps farger, mørk marine og hvit. Mønstret og ett par votter skal være ferdig til jubileumskonserten 4. februar i Meldal Samfunnshus. Videre vil jeg lage garnpakker med mønster og garn slik at alle tilhengere av Meldal Skolekorps kan strikke seg et par jubileumsvotter i garn fra norsk sau.

Selv om min timeplan har vært veldig full i det siste har jeg sett fram til å jobbe med dette prosjektet. Det er ikke lenge til den 4. februar, men jeg tror nok jeg skal komme i mål. Det eneste jeg er litt usikker på er hvilket program som er enklest å bruke når jeg skal få mønstret digitalt. Kom gjerne med forslag. Utfordringen er å finne et program hvor en kan lage fellingene i toppen av votten i diagrammet uten å måtte ha med masker utenfor mønstret. Har du tips til programmer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar