Sider

torsdag 8. desember 2016

Dominoteppe i Opals sokkegarn


Ja, jeg har begynt på et nytt dominoteppe og nei det første er ikke ferdig enda;) Men dette teppe måtte jeg bare starte med på grunn av adventskalenderen og da er det på en måte helt greit tenker jeg. Dessuten blir de veldig forskjellige altså..hehe. Du skjønner, jeg har den kuleste adventskalenderen på markedet, Opals garnkalender!  I adventskalenderen skjuler det seg et nøste med Opal sokkegarn bak hver rute. Nøstet er på 15 gram og du får 24 forskjellig farger. Jeg kunne jo ha strikket stripete sokker eller brukt nøstene som innslag i en genser eller et sjal, men jeg fikk så lyst til å strikke dominoruter og lage et teppe.

Etter litt prøving og feiling fant jeg ut hvor mange masker jeg må legge opp på pinner 3,5mm for å bruke hele nøstet i en rute. I og med at det er litt forskjellig lengde ( et par meter forskjell har jeg funnet) fant jeg ut at 89masker er det ideelle maskeantallet.
Rutene er kvadratiske og måler 17x17 cm. Når jeg har strikket en rute tar jeg opp masker langs kanten på den ene siden og legger opp nye masker utover, da slipper jeg unna mye monteringsarbeid.

Du tenker kanskje at det blir et lite teppe med bare 24 ruter, frykt ikke! Jeg hadde den samme kalenderen i fjor også;) Har altså 48 små nøster og en mengde sokkegarn i riktig tykkelse om det ikke holder. Tar litt rester her og der om det ikke går helt opp med antall ruter. Har ikke bestemt meg enda for hvor start det skal bli, men begynner med 6 ruter i bredden så ser vi hvor det ender.

Veldig gøy med alle de forskjellige mønstrene og fargene i rutene. Du får hele tiden følelsen av at du strikker noe nytt. Nå har jeg funnet ut at jeg må strikke opp 2015 nøstene før jeg "får lov" til å starte på 2016 nøstene ;) De blir derfor lagt tilbake i luken sin etter at jeg har sett på fargene hver morgen. Statusoppdatering kommer når jeg er klar for 2016 nøstene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar