Sider

torsdag 10. april 2014

Påskeegg på pinnene...!



Har du lyst til å strikke dine egne påske egg. Jeg synes det er så hyggelig å strikke både påskeegg og julekuler. Mange spennende mønster, farger og perler en kan bruke. Jeg har laget ett enkelt basismønster for påskeegg du kan bruke som utgangspunkt.


Som du ser av bildet er egget litt stort og fyldig. Ikke et strutseegg..hihi.. med det er nok dobbelt så stort som et vanlig hønseegg. Bruk dette mønstret og strikk lekre egg til å henge opp både ute og inne. Jeg tenker å samle litt bjørkekvister i en stor vase for å sette på trappa eller på verandaen og pynte med noen egg.



Oppskrift:
Diagrammet viser 1/4 av egget, det vil si hva du skal ha på en av pinnene når du strikker på settpinner.

Jeg har brukt Luxor Bomullsgarn fra Hifa og pinner 3mm.
Legg opp 12m fordelt på 4 pinner. Strikk slik diagrammet viser. Jeg bruker å legge ut/ ta inn en maske innenfor starten/ før siste maske.

Når du har strikket hele diagrammet har du 8m på pinnene dine, sett 4m og 4m sammen slik at du nå bare har masker på to pinner.
Sett den ene på vent mens du strikker den første remsa.
Du skal nå strikke 40 riller (rett på begge sider) Fell av og gjør det samme på den andre pinnen også.

Fyll egget og sy sammen i toppen.

God påske!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar